неділя, 23 жовтня 2016 р.

До Дня писемності



Тема. Слово про мову
Мета:  Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови.  Пробудити почуття національної гідності може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови.  Пробудити почуття національної гідності.
Слайд 1
1 учень. Як прислів’я чудове, 
Йде від роду до роду,
Що народ – зодчий мови, 
Мова – зодчий народу. 

2 учень. Як путівець між нивами – проста,
Барвиста, наче далеч веселкова,
Такою увійшла до нас в уста
І в долі заясніла наша мова.
З роси, проміння, шуму колосків
Вона дарує чисте першослово,
Аби з ясних слов’янських берегів
У світі засвітитися дніпрово

1 учень. Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений в 1997 році Указом Президента якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування  пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.
Слайд 2
Читець.
ІВАН МАЛКОВИЧ
Свічечка букви «Ї»
 

Хай це, можливо, і не найсуттєвіше,
але ти, дитино,
покликана захищати своїми долоньками
крихітну свічечку букви «ї»,

а також,
витягнувшись на пальчиках,
оберігати місячний серпик
букви «є»,
що зрізаний з неба,
разом із ниточкою,

бо кажуть, дитино,
,що мова наша — солов'їна.
Г
арно кажуть,
але затям собі 
,
що колись
можуть настати і такі часи
,
коли нашої мови
не буде пам'ятати
навіть найменший
соловейко
.

Тому не можна покладатися
тільки на солов'їв
, дитино.

Мова. Л.Вировець 

Як мати воду дощову 
Збирала в дні далекоплинні – 
Цілющу, рідну, ледь живу 
збираю мову по краплині. 
Забутих предків мовчазних 
Блукають тіні по оселі... 
І я в думках – побіля них – 
Слова їх слізні та веселі, 
Пісні їх, розпачі та сум 
Вбираю спраглими вустами – 
Їх мелодійність і красу – 
Невже, як сніг, вона розтане 
І зникне? Дайте хоч ковток 
Живої мови – вгамувати 
Жагу пекучу. Зник місток: 
Джерельце всохло біля хати. 
– Чи є живий хто? Відгукнись! 
Промов до мене тихе слово!.. 
Відлуння, пан тутешніх місць, 
Мою підтримує розмову... 

Д. Павличко 
Спитай себе, дитино, хто ти є, 
І в серці обізветься рідна мова;
 
І в голосі яснім ім’я твоє
 
Просяє, наче зірка світанкова.
 

З родинного гнізда, немов пташа, 
Ти полетиш, де світу далечизна, 
Та в рідній мові буде вся душа 
І вся твоя дорога, вся Вітчизна. 

У просторах, яким немає меж, 
Не згубишся, як на вітрах полова. 
Моря перелетиш і не впадеш, 
Допоки буде в серці рідна мова. 

 Оголошення теми, мети. Сьогодні ми помандруємо шляхом нашої мови.
Слайд 3.
    Учень 1. Преподобний Нестор-літописець – киянин, у сімнадцять років прийшов у Києво-Печерську лавру послушником. Прийняв його сам засновник монастиря преподобний Феодосій. Молитвою та послухом юний подвижник невдовзі перевершив найвидатніших старців. Під час постригу в ченці Нестор був удостоєний сану ієродиякона. Книжкова справа стала змістом його життя.
Учень 2. Найвизначнішою працею Нестора - літописця є «Повість временних літ» .  Це перша у Київській Русі пам’ятка, в якій історія держави показана на широкому тлі світових подій. Преподобний Нестор довів розповідь з літописних зведень кінця ХІ століття до 1113 року. Всі наступні літописці лише переписували уривки з праць преподобного Нестора, наслідуючи його. Учень 3. Але перевершити так і не змогли. «Повість временних літ» була і залишається найвидатнішою пам’яткою слов’янської культури. Тому преподобного Нестора-літописця можна по праву вважати батьком не лише вітчизняної історії, а й словесності. 
Слайд 4.
Учень 4. Прямим попередником слов’янської мови – є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.
Учень 5. Костянтин Філософ (Кирило) і його брат Мефодій походили із Солуня  (сучасні Солоніки). За тих часів людність у цьому місці складалася наполовину з греків, наполовину з слов’ян. Грекинею була мати братів, а батько – болгарином. Тому брати з дитинства добре знали як грецьку так і мову солунських слов’ян.
Учень 6. Костянтин (Кирило) (827 – 14 лютого 896 р.), здобувши освіту в Константинополі, знав східні мови, латинську, арабську і староєврейську, був талановитим філологом, працював бібліотекарем у патріаршій бібліотеці, викладав філософію у вищій константинопольській школі. Мефодій (815 – 6 квітня 885 р.) був управителем однієї слов’янської провінції у Візантії, а згодом став помічником Костянтина в місіонерській, літературній і освітній діяльності   У 862 році візантійський  імператор Михайло і патріарх Фотій послали Костянтина і Мефодія в Моравію, де вони на прохання місцевого князя Ростислава повинні були вести церковну службу слов’янською мовою, що мала бути протиставлена латинській мові німецьких місіонерів За свідченням джерел, Костянтин перед від’їздом до Моравії розробив слов’янську азбуку.
Слайд 5. Учень 2.Зверніть увагу, як вимовлялися букви.
Слайд 6.
 Учень 1.  У Київській Русі книги цінувалися, як рідкісні скарби. Мати декілька книг означало володіти цілим багатством.
Слайд 7
Учень 3. Вперше українську народну мову було піднесено до рівня літературної наприкінці ХVIII століття з виходом у 1798 році першого видання “Енеїди” Івана Котляревського, який вважається зачинателем нової української літературної
Слайд 8
Учень 4. Т. Шевченко усьому світові заявив про те, що українці-цеволелюбна нація, яка має право на  свою мову і власну державу.
Слайд 9 
Учень 5.   У день української писемності та мови стартує VI Міжнародний конкурс знавців української мови імені Петра Яцика. Цей унікальний мовний марафон був зініційований великим українським меценатом і громадським діячем Петром Яциком, який усе життя прожив у Канаді, але завжди пам’ятав про рідну землю.   Після здобуття незалежності він часто приїздив до України. Мовна ситуація в Україні дуже непокоїла Петра Яцика, бо він був переконаний, що є мова — є й держава, немає мови — немає держави. Учень 6. Життя Петра Яцика - це справді яскравий взірець служіння рідному народові, Україні. Чотирнадцятирічним сиротою взяв він на свої плечі відповідальність за всю родину, будучи найстаршим із усіх дітей Дмитра та Марії Яциків - працелюбної селянської родини із села Верхнього Синь. що на Львівщині. Старший син став не просто господарем у домі, а й батьком молодшим братам і сестрам.
Доля склалася так, що мусив емігрувати за кордон, де пожив понад пів- століття. Але Яцик ніколи не забував про те, що він українець. Повсюдно прагнув допомогти своєму народові.
Учень 7. Ставши видатним бізнесменом, він водночас став і великим меценатом. Петро Яцик допомагав багатьом людям. Він давав кошти на будівництво українських шкіл та церков у Бразилії. За цього фінансової підтримки з'явилося на світ чимало важливих книжок з історії та культури України. Він- головний меценат відомої Енциклопедії українознавства. добре знаної сьогодні в науковому світі Українського дослідного інституту при Гарвардському університеті (США). Коштом Петра Яцика народився Центр досліджень історії країни в Канадському інституті українських студій при Альбертському університеті. Кілька років тому він пожертвував мільйон доларів на відкриття спеціального українського відділу в інституті Гаррімана при Колумбійському університеті.
Слайд  10
Учень 1.
1720 рік – російський цар Петро I заборонив друкувати книжки українською мовою.
1796 рік – видано розпорядження про вилучення у населення України українських букварів та українських текстів із церковних книг.
1775 р. – зруйновано Запорізьку Січ і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.
1862 р. – закрито українські недільні школи, які безкоштовно організовували видатні діячі української культури.
1863 р. – указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.
Учень 2. 1876 р. – указ російського царя Олександра ІІ про заборону друкування нот українських пісень
1884 р. – закрито всі українські театри.
1908 р. – вся культура і освітня діяльність в Україні визнана царським урядом Росії шкідливою , “могущей визвать последствия, угрожающиє спокойствию и безопасности Российской империи”.
1914 р. – російський цар Микола ІІ ліквідує українську пресу газети і журнали.
1938 р. – сталінський уряд видає постанову про обов?язкове вивчення російської
мови, чим підтинає коріння мові українській.
1983 р. – видано постанову про так зване посилене вивчення російської мови в школах і поділ класів в українських школах на дві групи, що привело до нехтування рідною мовою навіть багатьма українцями.
1989 р. – видано постанову яка закріплювала в Україні  російську мову  як офіційну загальнодержавну мову, чим українську мову було відсунуто на третій план, що позначається ще й сьогодні
.
Слайд 11
Учень 3.Ці документи регулюють функціонування мови.
Слайд 12
То якій мові належить першість? Хто кому брат чи сестра, розповість історія.
Мовний турнір.
1 тур. Розминка. "Чи знаєш ти алфавіт?" 
Учасники гри вишиковуються у алфавітному порядку. Кожен учень називає по порядку 5 букв алфавіту. Хто помиляється – виходить із гри.

2 тур. "Сховані слова" 
1. Електрична енергія (струм)
2. Метал, що використовується для паяння (олово).
3. Підколінні сухожилля (жижки).
4. Запалення слизистої оболонки носа (нежить).
5. Синонім слова равлик (слимак).
6. Верхні краї посуду (вінця).

3 тур. "Продовж прислів’я" 
1. Книга вчить . . .
2. Не кажи не вмію . . .
3. Зробив діло . . .
4. Слово не горобець . . .
5. Хто рано встає . . .
Для глядачів. Пояснити прислів’я.
1.Під носом косовиця, а голові ще й на зяб не орано.

4 тур. "Проявити кмітливість" 
Відгадати слова-побратими
1) На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А звук ви замініть –
Звірятком стане вмить. (гілка-білка)
2) Люблять нас усі збирати
Після дощику в ліску,
А як букву Г відняли,
Будем плавати в ставку. (гриби-риби)
3) Гуде собі, літає.
З квіток нектар збирає.
А якщо ДЖ зітерти -
Буде в шафі одяг жерти. (джміль-міль)

5 тур. "Для найкмітливіших" 
1) Чого багато має золото,
Менше озеро, ще менше море,
І зовсім не має ріка? (0)
2) Чим закінчується зима і весна? (а)
3) Що знаходиться в середині школи? (0)
4) Що стоїть між стелею і підлогою? (і)

6 тур. "Відредагуй" 
1) Світять фонарі (ліхтарі)
2) Опасний поворот (Небезпечний)

7 тур. "Поетичний"
Напиши 4 рядки вірша за поданими римами.
(Знає і мала) ДИТИНА-
(Батьківщина в нас) ЄДИНА.
(І вона про всіх нас) ДБАЄ,
(Як у світі жить) НАВЧАЄ.
Переможець той, у кого вірш вийшов кращий

1 коментар: