субота, 7 березня 2015 р.

Формування життєвих компетентностей на уроках української літератури

ВСТУП
    Інтеграційні процеси, що відбуваються в українському суспільстві,
вимагають нової школи, метою якої є створення «умов для розвитку і
самореалізації кожної особистості», формування покоління, «здатного
навчатися упродовж життя» («Національна доктрина розвитку освіти»).
Такий підхід є вимогою часу. Головними проблемами, на які сьогодні має  орієнтуватися учитель, це  не просто питання «що вчити?», а «для чого
вчити?» і «як учити?».  Тому пріоритетами державної політики розвитку
освіти є особистісна орієнтація, формування  національних загальнолюдських цінностей, створення умов для формування життєвих компетентностей школярів.
       Сьогодні особлива увага повинна приділятися практичній і творчій
складовим навчальної діяльності. У вимогах до рівня загальноосвітньої
підготовки  учнів  актуалізується  роль  уміння здобувати інформацію з різних джерел, засвоювати, поповнювати та оцінювати її, застосовувати способи  пізнавальної та творчої діяльності.  Зрозуміло, що процес отримання інформації  не є проблемою, для учня складнішим є оперування нею. Актуальність визначеного напрямку і зумовила вибір теми «Формування життєвих компетентностей на уроках української  літератури» .
      Мета. Забезпечення компетентнісного підходу у навчанні української
мови та літератури в умовах реформування освіти, формування в учнів
здатності знаходити правильне рішення в різних життєвих ситуаціях.
         У своїй педагогічній діяльності ставлю такі завдання:
- розвивати й закріплювати інтерес до предмету;
- використовувати нові педагогічні технології;
- дати учням якісну освіту;
- розкрити здібності: інтелектуальний, творчий, моральний потенціал
кожного учня;
- підготувати  учнів до правильного вибору професії, життєвих орієнтирів;
- удосконалювати форми організації навчальної діяльності.
         Реалізація цих завдань дозволяє  розвивати компетентну особистість
у відповідності до її здібностей, інтересів і можливостей.
     Відповівши на питання "Що формувати?", поміркуємо над іншим — "Як?". Якщо компетентність — "готовність, здатність і бажання діяти", то, очевидно, навчальний процес і має бути спрямований на набуття позитивного досвіду самостійної діяльності і формування позитивного ставлення. Причому не тільки у предметній, а й у надпредметній сфері, пов'язаній з оволодінням надпредметними знаннями і вміннями.
     Зарубіжні і вітчизняні вчені відзначають великі потенційні можливості щодо формування компетентностей проектного навчання, технологій розвитку критичного мислення, дебатних та ігрових технологій, інтерактивного навчання, створення учнівських портфоліо. Саме ці методики і технології забезпечують самостійність учня, включення його у навчальний процес, становлення загальнонавчальних умінь, пошук особистісних смислів діяльності, збільшення кількості проблемних і відкритих практико зорієнтованих запитань і завдань, оволодіння різноманітними  соціальними ролями, що сприяє самопізнанню, і, що дуже важливо, ЗАТРЕБУВАНІСТЬ особистісних якостей через створення ситуації  вибору.  
          Проблема  життєвої  компетентності особистості є основною проблемою  освіти  XXI століття.  Вироблення  дієвих  механізмів, методів сприяння розвитку компетентності  особистості  педагогічними  засобами - це один із ключів до розв'язання проблеми виживання людства, подолання  низки негативних процесів, які ставлять його на межу існування. Саме у
спробі  розробки  цих механізмів полягає  головне  завдання  моделі сучасної  освіти. Формувати  життєствердну енергію, впевненість у своїх можливостях, вміти критично оцінити  ситуацію, себе, свої сили - такі завдання розв'язуються і на сучасному уроці  літератури.  На фоні сучасного  світового  літературного  життя  українські  мистецькі  взірці
повинні бути піднесені на належну висоту, щоб учні за допомогою отриманих  знань, набутих  умінь  могли  знайти себе в цьому житті, знайти практичне застосування вмінням і навичкам, оскільки літературна освіта сприяє формуванню особистості, здатної до життєтворчості.












                                Ключові освітні компетенції
      1. Ціннісно-смислові (ціннісні орієнтири учня, його досвід самопізнання, осмислення свого місця в світі, вибір ціннісних, цільових, смислових установок дій).
      2. Загальнокультурні (пізнання особливостей національної та загальнолюдської культури, духовно-моральних основ життя, традицій окремих народів, розуміння ролі науки і релігії в житті людини, їх впливу на світ).
      3. Пізнавальні (знання і вміння організації цілепокладання, планування, аналізу, рефлексії, самооцінки навчально-пізнавальної діяльності; здобування знань безпосередньо із реальності, володіння прийомами дій в нестандартних умовах, евристичними методами розв'язання проблем).
      4. Інформаційні (володіння інформаційними технологіями, вміння працювати з усіма видами інформації, шукати, аналізувати, перетворювати, застосовувати інформацію для розв'язання різноманітних проблем).
      5. Комунікативні (знання мов, ефективних способів співробітництва, навички роботи в групі, володіння різноманітними соціальними ролями в колективі, вміння представити себе, написати лист, заяву, вести дискусію тощо).
      6. Соціальні (вміння жити і працювати в колективі, в команді; знання прав споживача, покупця, клієнта, виробника, професійне самовизначення, володіння етикою трудових та громадянських взаємовідносин).
      7. Моральні (готовність, здатність та потреба жити за загальнолюдськими моральними законами).
      8. Автономізаційні (здатність до саморозвитку, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможності; потреба та готовність вчитися протягом усього життя).
                      Рекомендації     щодо  формування
                      життєвих компетентностей учнів:

      створити «ситуацію успіху»;
      використовувати активні форми роботи;
      уроки будувати на рівноправному партнерстві;
      залучати учнів до пошукової та наукової діяльності;
      залучати учнів до позакласної роботи;
розвивати креативність учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар