неділя, 23 жовтня 2016 р.

Фразеологія

Завдання  на формування умінь  і навичок
      1.Прочитайте фразеологічні звороти, поясніть смисл кожного. Випишіть спочатку книжні, потім розмовні.
   Пасти задніх, пасти очима, пахне смаленим, ахіллесова п’ята,  пекти раків, перегнути палку, во врем’я оно, во дні они, витрішки продавати, геєна вогненна, ахінею гонити.
        2.Згрупуйте фразеологізми за їх походженням і залежності від того, в якому професійному середовищі вони виникли, поясніть значення кожного з них.
      Де тонко, там  і рветься, грати першу скрипку, питома вага, на ловця  і звір біжить, стригти під один гребінець, вимушена посадка, співати з чужого голосу, вийти з гри, прийти до фінішу, друге дихання,  сходити зі сцени,  куди голка, туди   й нитка, куй залізо, поки гаряче.
      3.Поясни значення фразеологізмів. Звернися до довідки. Склади 4 речення  і визнач стилістичну роль фразеологізмів.
  Як в’юн, як  вусі, як мокре горить,  як на долоні, як нова копійка, як палець, як рак на млині, як риба  у волі, як яблуко.
ДОВІДКА. Дуже добре видно,мляво, чистий, спокійно, самотньо, у дуже скрутному становищі верткий, невимушено , вродливий.
      4.З’ясуйте, кому із відомих українських та зарубіжних письменників належать вирази.
   1)  Спинись, хвилино! 2) Переоцінка цінностей. 3) Людська комедія. 4) Мета виправдовує засоби. 5) Є ще порох  у порохівницях. 6) Я не можу розминутись з людиною. 7) Смерть одна розлучить нас. 8) Знову встане Україна  і правда і   воля! 9) Наша дума, наша пісня не вмре, не загине! 10)Лиш боротись – значить жить. 11) Украдене щастя. 12) Ти пам’ятай, дорого,  їх сліди.
    Відповідь.  Й.-В. Гете, Ф.Ніцше, Оноре де Бальзак, Т. Гобо, М. Гоголь, М. Коцюбинський, П  Гулак-Артемовський, Т.Шевченко, І.Франко,Б. Олійник.
          5.Визначте характер помилок у вживанні фразеологізмів. Відредагуйте речення.
         1.Наш клас вніс  і свою лепту  в загальну справу. 2. Хлопці тікали, накивавши п’ятами. 3. Контрастність фарб відразу кидалася  у вічі.4. Юнак глибоко принциповий    і не робить компромісу навіть  із  найдорожчою людиною.5. Йому прийшла  в голову вчорашня розмова. 6. Пристрасні слова врізалися  у думку слухачів. 7. Микола Джеря зрозумів, що опинився на краю прірви, і тому зробив  вирішальний крок уперед.
    6.Встанови аналогію.  Із двома фразеологізмами скласти речення.
        Битий шлях, бити лихом об землю, в корінь дивитися, годувати жданиками, горобина ніч,  дістати одкоша,  за словом до кишені не лізти, зацвісти маком,  золоте правило,  ковтати сльози,  легкий хліб,  лебедина пісня, благословлятися на світ.
Останній вияв таланту, необтяжений великими обов’язками, уторована дорога, не журитися, розвиднятися, стримувати плач,  найкраще правило поведінки,  розбиратися  в суті якоїсь справи,  обіцяти щось зробити, темна, дуже буряна, зазнати невдачі,  не змовчувати,  почервоніти.

7.Прочитайте. Назвіть багатозначні  і омонімічні фразеологізми. Думку обґрунтуйте. Складіть речення так, щоб фразеологізми вживалися  у різному значенні.
На ноги поставити – 1)  виростити, виховати;2) вилікувати; 3) примусити діяти.
Тримати слово – 1) виконувати обіцяне; 2) виголошувати промову.
Віддати кінці – 1) від’їздити; 2) іти з життя.

8.Підберіть якнайбільше синонімі до фразеологізмів.
       Пускати ману, як корова язиком злизала, милити чуба, точити ляси,  з усіх ніг,білими нитками  шите.

       9.Прочитайте словосполучення. Випишіть  із них  ті, які  є фразеологізмами, поясніть їх значення.
        Довга пісня, довга палиця, кінець уроку, виїхав до Києва, нюхати порох, пускати голубів, пускати півня, пекти картоплю,  пекти раків, тонконогий олень, з відкритим серцем, з відкритими дверима, хоч греблю гати,  хоч на купу складай,  за багато років,  за тридев’ять земель, не за горами, накрити ковдрою,  накрити мокрим рядном.

     10.Доберіть до російських фразеологічних зворотів  відповідні українські
          Держать нос по ветру, до поры до времени, волком смотреть,  голова идет кругом,  гол как сокол,  для отвода глаз,  днем с огнем не найти,   до белах мух, до поры до времени.
   Довідка: Тримати носа за вітром, до пори до часу, вовком дивитися, голова іде обертом,   голий, як бубон, про людське око, і вдень зі свічкою не знайдеш, до білих мух,  до пори до часу.
11.Складіть фразеологічні звороти зі словами  язик, зуб, палець, собака.





Тестові завдання
( відповідають програмі зовнішнього незалежного оцінювання )
1.     Фразеологічний зворот вжито  у реченні
А) Буду я навчатись мови золотої  у трави-веснянки,  у гори крутої.
Б) Минає день, тиждень, місяць  і півроку збігло за водою.
В) За Дніпром небо ясно палало  всіма кольорами веселки.
Г) Життя людське багатогранне, і  кожна його пора по-своєму прекрасна.
2.      Позначте рядок, у  якому фразеологічний зворот  має значення 
« надумане мірило упередженої людини, яка підганяє під нього факти дійсності».
А) дамоклів меч;
Б) Еолова арфа;
В) геростратова слава;
Г) піррова перемога;
Д) прокрустове ложе.
3.  Позначте рядок, в якому неправильно визначено значення фразеологічного звороту.
     А) надути губи  -  образитися, виявити невдоволення;
     Б) спустити на землю -  змусити когось не втрачати почуття реальності;
     В) рильце  в пушку – про когось привітного й лагідного;
     Г) черв’ячок точить – непокоять  тяжкі, гнітючі спогади.
4. Позначте рядок,  який не можна віднести до синонімічного ряду.
    А) обламати роги;
    Б) підвести під монастир;
    В) збити пиху;
    Г) вкрутити хвоста.
5. Позначте рядок, у якому правильно пояснено  значення фразеологічного звороту плести химери. 
    А) пліткувати про щось;
    Б) ігнорувати когось;
    В) виготовляти домотканий килим;
    Г) домагатися чого-небудь від когось;
   Д) говорити щось беззмістовне.
6. Позначте фразеологічний зворот, який є синонімічним до слова засоромитися.
     А) пустити червоного півня;
     Б) як рак свисне;
     В) пекти раків;
     Г) показати, де раки зимують;
    Д) ухопити шилом патоки.
7. Визначте фразеологізми, які є  синонімічними.
    А) на живу нитку - білими нитками шитий;
    Б) і води не замутить - хоч  у вухо бгай;
    В) попасти на слизьке – накрити мокрим рядном;
    Г) бентежити кров -  не чути землі під собою;
    Д) закрутити веремію – укрутити  хвоста.
8. Установіть відповідність між фразеологізмами та їх тлумаченням.
    А) бочка Діогена;       1 замаскований спосіб висловлювання думок з   
                                            натяками;
    Б) авгієві стайні;         2 відмова від зручностей  і вигод;   
    В) халіф на годину;    3 щось дуже занедбане, безлад;
    Г) езопівська мова;     4 людина, яка  благотворно впливає на когось, 
                                             приносить користь;         
                                           5 людина, яка захопила владу або наділена нею на
                                              короткий час.
9.Правильним є тлумачення фразеологізму.
 


 1 Видно пана по халявах  А людина розкривається  в її поведінці
                                                   Б про людину судіть з її зовнішнього вигляду;
                                                   В досягти чогось  постійною роботою;
                                                    Г людина з великим досвідом;
                                                    Д власною працею добувати засоби для 
                                                     існування.
    2 За милу душу                    А цілком даремно;
                                                    Б дуже сильно діяти;
                                                    В охоче, з великим задоволенням;
                                                    Г про щиру, лагідну людину;
                                                   Д робити щось приємне.
    3 Як білка  у колесі              А про моторну, вертку людину;
                                                    Б бути дуже заклопотаним;
                                                    В бігати без передишки;
                                                    Г поспішати, захекатися.
    4 Бити в хвіст  і в гриву        А ризикувати;
                                                    Б завдати збитків ;
                                                    В діяти рішуче,  енергійно;
                                                    Г дуже сильно діяти4
                                                    Д бити різкою, дати волю діям.
   10.Роавильним є тлумачення фразеологізму
    1 Вбиватися  в колодочки     А підростати;
                                                     Б спотикатися;
                                                     В майструвати;
                                                     Г наздоганяти.
2 Заткнути за пояс                А знищити;
                                                Б приборкати;
                                                В перевершити;
                                                Г дошкуляти.
3 Вискочити на сухе             А бути щасливим;
                                                Б уникнути кари;
                                                В зазнати невдачі;
                                                Г знищити докази.
4 Зачепити за живе               А покарати;
                                                  Б викривати;
                                                  В дошкулити;
                                                  Г здивувати.
11.Установіть  відповідність між фразеологічними синонімами:
А сховатися  у шкаралущу;    1 брати за барки;
Б  попасти  в тенета                  2 відкрити душу;
В зі шкури пнутися;                  3 пальцем не ворухнути;
Г зривати личину;                     4 виходити з рівноваги ;
Д берегти нерви ;                       5 вискочити на сухе;
                                                     6 надягати машкару;
                                                     7 зв’язати руки.
12. Визначте правильну відповідь, яка вказує на синтаксичну роль  фразеологічного звороту у реченні Хочуть нас, коню,  у руки взяти, хочуть нам , коню, крила обтяти.
А)  присудок;
Б )  додаток;
В) обставина;
Г) не виконує  синтаксичної ролі.






Немає коментарів:

Дописати коментар